Vermindering voedselverspilling supermarkten

Als je door de supermarkt loopt zal het je vast weleens zijn opgevallen, stickers op producten die korting aangeven zoals de 35% korting bij de Albert Heijn en de 0,25 cent sticker bij de Lidl. En het help! Uit onderzoek in 2020 van Centraal Bureau voor Levensmiddelenhandel blijkt dat voedselverspilling in supermarkten is afgenomen maar genoeg is het nog niet.  

Grote stappen gezet 

Al verspillen mensen nog steeds veel eten doen we het een stuk beter dan 10 jaar geleden. Nederlanders verspillen bijna 30% minder voedsel dan in 2010. Toen verspilde per persoon, per jaar 48 kilo voedsel, nu is dat 34 kilo. Mensen beginnen namelijk voedselverspilling een stuk serieuzer te nemen. Maar hoe zit dat met de supermarkten?  

Supermarkten zijn de grootste bedrijven waar wij ons eten vandaan halen en als iets bijna niet meer goed was werd dat al snel weggegooid. Totdat het onderwerp “voedselverspilling” steeds populairder werd in het nieuws. Mensen merkte dat voedselverspilling niet goed is voor het milieu en dat het grote gevolgen kan hebben. Supermarkten merkte dat ook en na veel vergaderingen hebben ze daarvoor een paar dingen gevonden. En dat was hard nodig, door voedselverspilling groeide het broeikaseffect snel en als ze supermarkten geen actie hadden genomen was het waarschijnlijk nu onomkeerbaar geweest.  

 Een paar voorbeelden zijn dat supermarkten hun overgebleven brood geven aan de boeren voor veevoer of er wordt een 0,25 cent sticker opgeplakt zodat het de volgende dag nog steeds verkocht kan worden. Daarnaast bedachten supermarkten om kleiner in te kopen en hebben sommige een verspil me niet zak/bak waar ze fruit en groente in doen die net te rijp zijn of die er niet meer zo mooi uitzien. Consumenten kunnen die dan voor een klein bedrag ophalen.  

En als laatste de korting die op de producten worden gegeven zoals de 35% korting of de bonussen. “Als ik een tip zou mogen geven aan supermarkten is om alleen bonussen te geven aan producten die bijna over datum zijn en niet de producten die goed zijn, zo zorg je ervoor dat mensen niet te veel “goede” producten kopen.” Aldus Sid O’Hagan boodschapper bij Albert Heijn.  

Nog meer oplossingen  

Al die oplossing hebben dus geholpen, uit onderzoek blijkt dat consumenten 98,4% van de producten die in de winkels lagen hebben gekocht wat betekend dat 1,6% over is gebleven. Ook al is er door de pandemie meer producten verkocht is het aantal verspilling toch gedaald. Supermarkten hebben zich ingezet tegen de bewustwording voor consumenten en proberen met veel dingen, “minder” lekkere uitziende producten toch te verkopen want als de klant het niet wil heeft het weinig zin.  

 In 2020 hebben supermarkten hun voedselverspilling inzichtelijk gemaakt. Ze hebben hun verspilling gerapporteerd en hun gegevens overhandigd aan WUR. WUR heeft daarop een data-analyse gemaakt om maatregelen tegen voedselverspilling te nemen en ook om hierop bij te sturen. En het werkt, steeds meer voedselketen gaan hiermee aan de slag.  

Uit onderzoek van GfK blijkt dat verpakkingsgrootte een grote rol zit in voedselverspilling, consumenten houden hoeveelheden over bij het maken van eten en de afgelopen paar jaar zijn er wat veranderingen in de verpakking gemaakt. Supermarkten hebben bijvoorbeeld kleinere verpakkingen gemaakt voor groente en mensen kunnen bij verschillende broden hun eigen hoeveelheid kiezen. Vers pakketten zoals “Hello Fresh” helpen ook tegen voedselverspilling, in de pakketten zit precies genoeg voor wat je nodig moet hebben en zo hou je nog het minimale over.  

De 35% korting stickers zijn er al een tijdje maar nu heeft de Lidl de Too Good To Go boxen en de Jumbo de Unwasted-box bedacht. Allebei de boxen zijn samengesteld met producten die tegen de datum aanlopen, consumenten kunnen via een app het ophalen in de winkel of aan hun huis laten bezorgen. “Zelf heb ik weleens een Too Good To Go box gehaald, je merkt dan wel dat het fruit er viezer uit ziet maar ik denk dat mensen zich daaroverheen moeten zetten. Dat het vies eruit ziet betekend niet dat, dat zo is.” Aldus Marc Linsen boodschapper bij de Lidl 

Is dit genoeg? 

Jennifer Muller, manager van Duurzaamheid bij het CBL geeft aan in een artikel van Wageningen University & research dat Nederlandse supermarkten wereldwijd voor lopen op duurzaamheid. Supermarkten kunnen doelgericht werken aan de opgezette doelstelling: 50% minder voedselverspilling in 2030. Al moet daarvoor nog wel wat gedaan worden, supermarkten moeten zich meer en meer inzetten en strenger op hun productie letten. Supermarkten alleen zou niet genoeg zijn, de consument zelf zou ook minder moeten boodschappen en beter op moeten letten wat ze kopen en of ze dat echt gaan gebruiken. “Nu dat ik er meer over weet ben ik ook bereid om meer te doen voor voedselverspilling, ik snap dat het niet gaat werken als de boodschapper er zelf ook niet aan mee werkt.” Aldus Mariëlle Nieveen boodschapper bij Albert Heijn. 

Bronnen gebruikt:

https://www.groenkennisnet.nl/nieuwsitem/Voedselverspilling-en-klimaat-1

https://www.change.inc/agri-food/7-kansen-voor-minder-voedselverspilling-in-de-supermarkt-19115

https://www.trouw.nl/binnenland/minder-voedselverspilling-betekent-minder-donaties-voor-de-voedselbank~b68e733d/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

https://www.ad.nl/koken-en-eten/we-verspillen-minder-voedsel-dan-tien-jaar-geleden-maar-nog-steeds-veel-te-veel~aaa7f14c/

https://samentegenvoedselverspilling.nl/nederlandse-supermarkten-maken-voedselverspilling-inzichtelijk/