Van je hobby je beroep maken

Dit is Tim Hendriks. Hij is 21 jaar en komt uit Duiven. Hij is trotse medewerker op de ICT afdeling in ons gebouw. Hij doet zijn werk dan ook met veel plezier. Tim begon al met zijn hobby ICT op jonge leeftijd. Vanaf een jaar of 10 was hij al met computers bezig. Van sleutelen aan de hardware tot bewerken van de software. Tim heeft het allemaal op jonge leeftijd geleerd. Het was dan ook meer dan logisch dat hij op het MBO voor de ICT opleiding koos. ‘’Ik wilde dit dus al van jongs af aan. Het was daarom een makkelijke keus.’’  Tim spendeerde 5 jaar op het Astrum College in Velp. Deze 5 jaar gingen hem gemakkelijk af. Hij begon op niveau 3, en stroomde later door naar niveau 4. ‘’Als je iets leuk vindt, en een doel hebt, is het makkelijker om iets te bereiken

Tim heeft vorig jaar zomer gesolliciteerd op de vacature die hier openstond. (ICT helpdesk). En hij is gelukkig aangenomen. ‘’Ik heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt, en dat is mooi om te doen.’’ Zijn functies hier zijn best wel leuk. Zo moet hij de telefoon opnemen als er mensen problemen hebben, maar vaak zit hij achter de balie bij de receptie. Meestal komen er mensen met makkelijk oplosbare problemen. Soms ook lastig. ‘’Ik had laatst een vrouw aan de balie die haar werktelefoon had laten vallen. Ze eiste een nieuwe, maar dit kan allemaal niet zomaar.’’

Vorig jaar nog zaten we in een ander gebouw. Tim heeft dit een half jaartje mogen meemaken. Hij ziet duidelijk de verschillen in dit gebouw en het vorige. ‘’Het vorige gebouw had veel minder ICT faciliteiten. Dit gebouw is helemaal top. Voor ons zit alles hier.’’ De nieuwe ENKA-campus is volgens Tim ook veel beter qua voorraad. Op de vorige locatie moest je soms lang wachten voordat je iets had, en hier ligt alles al meestal in het gebouw.

In zijn pauzes gaat Tim meestal naar de Albert-Heijn, zoals veel bewoners van dit pand doen. Hij gaat daarna vaak op een stenen muurtje buiten school zitten. Hier zit hij meestal in zijn eentje of met een collega. Hij wou daarom ook dat ik de foto daar maakte. ICT helpdesk klinkt niet zwaar, maar het kan mentaal best wel moeilijk worden. Lange dagen achter schermen is vaak niet goed voor je hersenen. Daarom vind Tim het belangrijk om zijn pauzes buiten te spenderen. Om eventjes een half uurtje tot rust te komen na 4 uur achter elkaar mensen te hebben geholpen of naar een scherm gekeken te hebben.

Tim Hendriks

Tim hoopt dit beroep nog velen jaren te kunnen doen. ‘’Ik zal niet weten wat ik anders zou moeten doen. Ik heb het erg naar mijn zin op de helpdesk.’’